Ane Riel: Pihka

 

Aula & CO, 2017. 248 sivua. 
Alkuteos Harpiks, 2015. Suomentanut Katriina Huttunen.

Tanskalaisen Ane Rielin Pihka on ollut lukulistallani kutakuinkin sen ilmestymisestä saakka. Kirjasta on sadellut kehuja suunnasta jos toisestakin, mutta jostain syystä en ole silti siihen tätä ennen tarttunut. Olen hiukan kammonnut kirjan ahdistavaa kantta ja toisaalta myös jokin itse tarinassa on tuntunut luotaantyöntävältä. 

Viimein Pihka pääsi kuitenkin lukuun ja, noh, mitäs tästä nyt sitten olisi mieltä. Hyvä se on, ehdottomasti, mutta toisaalta ymmärrän, miksi olen kirjan lukemista lykännyt. Ei tarina nimittäin mikään hilpeä tai ilahduttava ollut.

Pihka kertoo Livistä, joka elää pienellä saarella isänsä ja äitinsä kanssa. Livillä on myös veli, jota tosin kukaan muu ei näe. Elämä on Livistä ihan normaalia, joskin äiti on niin lihava, ettei pääse pois makuuhuoneestaan. Isä puolestaan haalii nurkkiin kaiken, minkä jostain irti saa - ja ripustaa joulukuusenkin kattoon, koska muualla ei ole tilaa. Liv itse taas käy varkaissa mantereella: pujahtaa sisään ikkunasta ja varastaa kuplamuovia, hanskat tai jääkaapista kinkkusiivun, mitä nyt sattuu milläkin kertaa löytämään. 

Edellä kuvatun perusteella kuulostaa lähinnä oudolta, mutta pahempaa on luvassa. Ihan kaikkea en viitsi paljastaa, jotta jotain jää yllätykseksikin. Kirjan nimellä on kuitenkin osansa tarinassa: pihkaa kerätään ja käytetään tavalla, jota en olisi todellakaan osannut kuvitella. 

Pihka on tarina surullisesta perheestä ja ihmisistä, joiden mieli on järkkynyt. Se on tarina vainoharhaisuudesta ja luopumisen pelosta, monella tavalla kamala ja vastenmielinen. Kirjan takakannessa kuvaillaan Pihkaa kauniiksi kertomukseksi rakkaudesta, uskollisuudesta ja huolehtimisesta - ja on kai se sitä omalla tavallaan, mutta minulle nämä positiiviset sävyt jäävät kyllä taka-alalle. 

Pihka on palkittu vuoden parhaana pohjoismaisena trillerinä Lasiavain-palkinnolla 2016. Tämä hämmentää minua, sillä itse en tulkitsisi kirjaa trilleriksi. Se on synkkä ja siinä tehdään murha, mutta mielestäni yksin nämä eivät tee kirjasta trilleriä. Meidän kirjastossammekin teos on kaunokirjallisuus-hyllyssä, ei jännityskirjallisuuden joukossa. 

Tarina ei ole jännittävä, se etenee rauhallisesti ja hyvin vahvasti päähenkilö-Liv edellä. Rielin kieli on värikästä ja kerrontatapa taitava, hän kuvaa maailmaa hienosti lapsen näkökulmasta, niin vinksahtanut kuin näkökulma tässä tarinassa onkin. Kaunokirjallisuutena Pihka on taidokas - jännityskirjana ei niinkään. 

Kokonaisuutena teos jättää epämieluisan olon, mutta onhan se silti hyväksi myönnettävä. En nauttinut, mutta arvostan silti tällaista taitavaa ja omaperäistä teosta. 


Kirjan ovat lukeneet myös muun muassa: 

  • Lukutuulia-blogin Tuulia, jonka mielestä Pihka on loistava kirja.
  • Yksi luku vielä -blogin Anna, jonka mielestä kirja on todella taidokas.
  • Kirjameren alla -blogin Lerppu, jonka mielestä romaani jaksaa yllättää ja todella ruokkii lukijaansa.

Khaled Hosseini: Tuhat loistavaa aurinkoa


Otava, 2008. 399 sivua. 
Alkuteos A Thousand Splendid Suns, 2007. Suomentanut Kristiina Savikurki.

Mikä kirja! Tuhat loistavaa aurinkoa on vaikuttava, silmiä avaava, surullinen ja koskettava. 

Kirja on kovasti kehuttu, mutta minä valitsin sen luettavakseni suorittamani maahaasteen ansiosta. Haluan (yrittää) lukea kirjan jokaisesta maasta. Olen vasta hyvin alussa, mutta juuri tällaisia kokemuksia kaipaan. Haluan lukea hienoja kirjoja asioista, joista en tiedä - maista, jotka eivät ole minulle tuttuja. 

Afganistan tuo mieleen jatkuvat sodat, mutta mitään konkretiaa minulla ei ollut, siis ennen tätä. Nyt näen edes pienen silmäyksen verran kaikkien uutisotsikoiden taakse. Vaikka Tuhat loistavaa aurinkoa on fiktiivinen, on iso osa kirjassa kerrotuista asioita varmasti monelle totta - niin pahalta kuin se tuntuukin. 

Yhdysvaltoihin pakolaisena 80-luvulla saapuneen Khaled Hosseinin teos kertoo kahdesta afganistanilaisesta naisesta. Mariam on vain 15-vuotias, kun hänen äitinsä kuolee ja hänet naitetaan itseään kolmekymmentä vuotta vanhemmalle Rashidille. Samalla tyttö joutuu muuttamaan Kabuliin, suureen kaupunkiin, jossa kaikki on uutta. Elämä Kabulissa alkaa toiveikkaasti, mutta väkivalta ja jatkuva nöyryytys karistavat toivon nopeasti. 

Kaksi vuosikymmentä myöhemmin naapurintyttö-Lailasta tulee Rashidin toinen vaimo. Sota riehuu ja miehet määräävät. 

Hosseinin tarina vie heti mukanaan, enkä ihmettele, miksi kirja on ollut menestys. Hossein kirjoittaa todella taitavasti ja koukuttavasti. Hän kertoo asioista niin, että asiat tuntuvat läheisiltä vaikka ovat vieraita. 

Tuhat loistavaa aurinkoa käsittelee monia sellaisia asioita, jotka ovat ihan hirveitä. Ne ovat asioita, joita suomalaisen on vaikea käsittää. Miten jossain voidaan elää tällaista elämää? On vaikea ymmärtää, miten huono naisten asema Afganistanissa on ollut - ja on varmaan ainakin osittain edelleen. Niin inhottavaa kuin lukeminen onkin, on tärkeää tietää. 

Kiinnostava yksityiskohta kirjassa on myös se, miten paljon tilanne Agfanistanissa on muuttunut sen mukaan, kuka on ollut vallassa. Se on vaikuttanut paljon muun muassa juuri naisten asemaan. Kirja avaa hyvin Afganistanin yhteiskunnan muutosta ja kehitystä, vaikka pääpaino onkin päähenkilöissä ja heidän elämässään. 

Kaikesta kauheudesta huolimatta Tuhat loistavaa aurinkoa on nimittäin myös tarina syvästä ystävyydestä naisten välillä. Sellaisesta ystävyydestä, jossa side löytyy niistä kamalista asioista, joita on yhdessä koettu. Lisäksi Tuhat loistavaa aurinkoa kertoo rakkaudesta, joka kestää läpi sotien ja vastoinkäymisten. Karussa tarinassa on paljon myös kaunista. 


Kirjan ovat lukeneet myös muun muassa: 

  • Sivuhenkilö-blogin Amanda, jonka mielestä kirja on "rikkaasti kuvailtu ja polveileva kertomus rakkaudesta eri muodoissaan".
  • Kirjarikas elämäni -blogissa Tuhat loistavaa aurinkoa on yksi kirjoittajan lempiromaaneista. 
  • Rakkaudesta kirjoihin -blogin Annika, joka kehuu muun muassa inhimillisiä päähenkilöitä ja taitavaa tarinankuljetusta.

Richard Shepherd: Epäluonnolliset syyt - oikeuspatologin elämä ja monet kuolemat

 

WSOY, 2020. 398 sivua.
Alkuteos Unnatural causes, 2019. Suomentanut Veera Kaski.
Äänikirja 15 h 21 min, lukija Markus Järvenpää.

Istun lounasravintolassa syömässä, nenä kiinni kännykässä lukemassa ihmisruumiin mätänemisen vaiheista. Ei ällötä - kiinnostaa ihan suunnattomasti. Ruokakin maistuu edelleen hyvältä. 

Se kertoo tämän kirjan imusta ja mielenkiintoisuudesta.

Iso-Britannian johtaviin oikeuslääkäreihin kuuluvan Richard Shepherdin omaelämäkerta Epäluonnolliset syyt ei ole syyttä kansainvälinen bestseller. Se on niin kiinnostava ja taitavasti kirjoitettu, että ansaitsee kaikki kehunsa. Kirjaa ei oikeastaan malttaisi laskea käsistään, ja itse asiassa se sai minut jopa melkein harkitsemaan alanvaihtoa. Ei tosin ihan vakavasti, koska en koskaan pääsisi lääkikseen saati jaksaisi opiskella niin kauan, että joskus valmistuisin oikeuslääkäriksi.

Richard Shepherd kirjoittaa pääosin työstään. Aluksi siitä, miksi hänestä tuli oikeuslääkäri - hänkin muuten innostui alasta luettuaan aihetta käsittelevän kirjan. Shepherd kertoo opiskeluistaan: miten oli oltava oksentamatta ensimmäisessä ruumiinavauksessa, koska jos olisi oksentanut, ei tulevaisuutta oikeuslääkärinä olisi ollut. 

Valtaosan kirjasta saa kuitenkin Shepherdin 30 vuotta kestänyt työura ja ne lukuisat toinen toistaan mielenkiintoisemmat tapaukset, joita hän on ollut ratkomassa. Mies on ollut mukana muun muassa syyskuun 11. päivän terrori-iskujen tutkijana ja selvittämässä prinsessa Dianan kuolemaa. 

Teoksessa on paljon true crime -vivahdetta, käsitelläänhän siinä todellisia rikostapauksia. En ole itse true crimen ystävä, sillä jollain tasolla kammoan rikosten viihteellistämistä ja samalla yksityiskohtaiset rikoskuvaukset tuntuvat liikaa työltä. Tämä kirja ei kuitenkaan mene yksityiskohtiin - tai menee tietysti jollain tasolla, oikeuslääkärin näkökulmasta asioita puidaan välillä oikeinkin yksityiskohtaisesti. Mistään tapauksesta ei kuitenkaan kerrota kovin paljon, ja asioita käsitellään kunnioittavasti. 

Richard Shepherd kirjoittaa mielenkiintoisesti myös patologin työn arvostuksesta. Siitä, miten kenttä Iso-Britanniassa muuttuu ja tehtävät yksityistetään. Lopulta työ tuo mukanaan myös ongelmia, ja koko teos paljastuu itse asiassa terapiakirjaksi. Se ei kuitenkaan haittaa lainkaan, sillä kirja antaa valtavan paljon myös sen lukijoille.

Kiinnostavan sisällön lisäksi Epäluonnolliset syyt on upeasti kirjoitettu. Sen värikästä ja vetävää tekstiä on todella kiva lukea. Kirja on humoristinen ja hyvällä, sopivan rennolla tyylillä kirjoitettu. Ehkä osittain tyylinsä vuoksi kirja toimii todella hyvin myös kuunneltuna: itse pääosin kuuntelin tämän kirjan.

Epäluonnolliset syyt on takuulla yksi vuoden parhaista elämäkerroista. Kirjasta paistaa intohimo aiheeseen, ja sellaisia teoksia on aina ilo lukea. 

Lucy Foley: Jahti

 


Otava, 2020. 383 sivua. 
Alkuteos The Hunting Party, 2019. Suomentanut Satu Leveelahti. 

Brittikirjailija Lucy Foleyn esikoisdekkaria kuvailtiin suljetun paikan trilleriksi Agatha Christien hengessä. Odotin siis paljon, ja jouduin hieman pettymään. 

Jahti alkaa, kun huippuyliopiston opiskeluajoilta tuttu ystäväporukka lähtee viettämään uuttavuotta Skotlannin ylämaille, syrjäisessä ja eristäytyneessä paikassa sijaitsevaan luksusmökkikylään. Jo tämä kuulostaa asetelmalta, josta en ehkä pidä - ja näin jälkikäteen tiedän, että en pitänyt. Palaan siihen tuonnempana. 

Lumimyrsky saartaa mökkikylän, ja yksi vieraista katoaa. Tai siis murhataan, se tulee ilmi varsin varhaisessa vaiheessa. Koska kyse on suljetusta paikasta, jonkun vieraista täytyy olla siis murhaaja. Vai täytyykö? 

Jahti kulkee kahdessa aikatasossa: nykyhetkessä ja ajassa ennen ruumiin löytymistä. Mitä tapahtuu loman alussa, mitkä asiat johtavat murhaan - ja ennen kaikkea: kuka on murhaaja. Kertojia on useita, sillä ääneen pääsevät monet ystäväporukasta ja lisäksi paikan johtaja ja riistanvartija. Useat kertojat ja aikatasot vaativat hiukan tarkkaavaisuutta varsinkin kirjan alussa, mutta eivät silti tee tarinasta sekavaa. 

Kirjassa tärkeitä ovat henkilöiden väliset suhteet, menneisyydessä ja nykyisyydessä. Ne ovat tärkeitä juonen kannalta, mutta saavat myös muuten hyvin ison osan kirjasta. Itse koen tämän paikoin puuduttavaksi, koska en koe minkäänlaista yhteyttä näihin henkilöihin. Tyypit ovat ärsyttäviä, enkä oikein voi samaistua näihin rikkaisiin pintaliito-ihmisiin, joille tuntuu olevan vain tärkeintä se, että he ovat opiskelleet Oxfordissa. Siis kuinka monta kertaa asian voi yhden kirjan aikana toistaa!

Tunnelmaltaan Jahti on toimiva, ja suljettu paikka lumimyrskyn keskellä sopii hyvin varsinkin näin talvisaikaan luettavaksi. Ajoittaisesta paikoillaan junnaamisesta huolimatta tarina on ihan vetävä, ja halusin kyllä tietää, miten se päättyy. Erityisen jännittäväksi en Jahtia kuitenkaan lopulta kuvailisi. 

Kokonaisuutena siis ihan kiva, mutta ei sen enempää. Jos tykkäät jännityskirjoista, mutta et halua mitään ihan kovin pelottavaa, ja kaipaat sellaista mukavan nopealukuista ja aika kevyttä, voisit ehkä kokeilla tätä. Pisteet kannesta, joka on tyylikäs - valitettavasti en löytänyt sen suunnittelijan nimeä kirjasta (saattoi tosin olla kirjaston tarran alla). 

Caroline Criado Perez: Näkymättömät naiset - Näin tilastot paljastavat miten maailma on suunniteltu miehille

 


WSOY, 2020. 411 sivua. 
Alkuteos: Invisible women. Exposing data bias in a world designed for men, 2019. Suomentanut Arto Schroderus. 
Äänikirja 11h 22min, lukija Satu Paavola. 

Caroline Criado Perezin tänä vuonna suomennettu tietokirja Näkymättömät naiset on palkittu Royal Societyn Vuoden tiedekirjana ja Financial Timesin Vuoden bisneskirjana. Sitä on kehuttu moneen otteeseen muun muassa kirjasomessa, ja onhan kirjan aihe kiinnostava ja ennen kaikkea tärkeä. 

Se, miten naiset niin monessa asiassa unohtuvat, miten naiset ovat näkymättömiä. 

Perez tuo kirjassaan hyvin monella tavalla esille sen, miten maailma on tehty miehiä varten. Miten keittiönkaapistot ja niin monet muut asiat mitoitetaan miehille. Miten naistenvessojen pidemmille jonoille on ihan järkevä syy, mutta silti vessoja tehdään miehille yhtä paljon tai jopa enemmän. Miten vaikeaa naisen on saada puheentunnistusohjelmaa toimimaan, ja miten esimerkiksi lääkkeet mitoitetaan keskivertoa, eli miestä varten.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että on hienoa, että Perez nostaa näitä asioita esille. Hän on tehnyt valtavan työn, ja kirjasta todellakin välittyy se, miten naiset jäävät maailmassa miesten varjoon. 

Mutta. 

Kirjana Näkymättömät naiset on ihan valtavan raskas ja vaikuttaa keskeneräiseltä. Se on täynnä tilastoa tilaston perään. Perez luettelee kirjassa prosenttilukuja, määriä, vuosilukuja - kaikenlaisia lukuja toisensa jälkeen. Varsinkin äänikirjana se on todella raskasta kuunneltavaa, ja luvuista menee puolet ohi. 

Tuntuu siltä, että kirja on koostettu vain kaikesta mahdollisesta kerätystä faktasta. Fakta on, kuten jo sanottua, erittäin painavaa, mutta sitä ei esitetä kovin lukijaystävällisessä muodossa. Toki tällainen asioiden perätysten latominen ja luvuilla ryydittäminen ehkä entisestään korostaa sitä, miten hirvittävän monessa asiassa naisia ei lainkaan ajatella, mutta se ei tee kirjasta yhtään sen miellyttävämpää lukea. 

Odotin kovasti, että tilastoja olisi tuotu konkreettiselle tasolle oikeiden ihmisten kokemusten kautta. Myönnän, oli niitä muutamia, mutta nekin olisi voinut kertoa värikkäämmin ja ennen kaikkea niitä todellisia tarinoita olisi voinut olla enemmän. Nyt tuntui siltä, että taustatyö oli tehty hyvin, mutta sen jälkeen julkaistu vain kaikki olemassa oleva tausta-aineisto 

Tiedän, että todella monet ovat tästä kirjasta pitäneet, mutta minulta se oli jäädä kesken. Harmi, ehkä formaatti oli väärä - toisaalta en tiedä, olisinko halunnut lukea tätä puuduttavaa numerotulvaa neljääsataa sivua paperiltakaan.

Kirja on luettu myös ainakin Tuulevin lukublogissa, jossa kirjan ajoittainen raskaus ei juuri häirinnyt.

Haruki Murakami: Pimeän jälkeen


Tammi, 2020. 216 sivua. 
Alkuteos Afuta Daku, 2004. Suomentanut Antti Valkama.

Olin lukenut Murakamin tuoreimmasta suomennetusta teoksesta ennen siihen tarttumista monia pettyneitä arvioita. Pimeän jälkeen -romaania kuvailtiin tylsäksi, joten en itsekään odottanut kirjalta ihan hirveästi. 

Ymmärrän arviot, sillä juonellisesti tarina ei ollut ihmeellinen, mutta tylsä se ei minusta ollut. Se oli unenomainen ja jollain tavalla lumoava - kirja kulki täysin tunnelma edellä. 

Pimeän jälkeen kertoo yhdestä yöstä Tokiossa. Kirjan kertoja katsoo maailmaa kaikkitietävästi, vähän Jumalan lailla ylhäältä päin. Kertoja kurkistaa paikalliseen ravintolaan, jossa 19-vuotias tyttö lukee kirjaa yksinään keskellä yötä, ja jonka pöytään istuu poika vetopasuunan kanssa. Tyttö ja poika kohtaavat moneen otteeseen pitkin yötä. 

Välillä piipahdetaan katsomassa tytön siskoa, joka nukkuu rauhaisaa unta sängyssään - ja yhtäkkiä ei enää nukukaan. 

Toisaalla kaupungissa puolestaan prostituoitu kyhjöttää tuntihotellin nurkassa verissään, kun asiakas on lyönyt tätä ja lähtenyt naisen vaatteiden kanssa lipettiin. 

Murakamin parisataasivuisessa teoksessa ei ole varsinaista juonta ja oikeastaan juoni onkin sivuseikka. Murakami onnistuu kuitenkin tekstillään vangitsemaan ainakin minut. Hän kuvailee hienosti sitä yölle ominaista tunnelmaa - sellaista vähän pysähtynyttä, hiljaista ja rauhallista. Sellaista, kun tunnet olevasi jollain tavalla yksin ja omassa maailmassasi, kun valtaosa muista nukkuu. Tunnelma on tässä kirjassa ehdottomasti parasta!

Kuuntelin osan teoksesta äänikirjana ja nautin siitä suunnattomasti myös niin. Tämä kertoo jotain Murakamin tekstin vetovoimasta ja siitä, miten kirjan tunnelma onnistui vetäisemään minut lumoihinsa - ihan mitä tahansa romaania en olisi jaksanut näin keskittyneesti kuunnella. 

Kirjan ovat lukeneet myös muun muassa: 

  • Mummo matkalla -blogin Takkutukka, joka kuvailee Murakamia virtuoosimaiseksi tunnelman kehrääjäksi.
  • Kirja vieköön! -blogin Riitta, jonka mielestä teoksessa oli kummaa imua.

Linda-Maria Roine: Mercedes Bentso: totuus ja tunnustus

 

Johnny Kniga, 2020. 223 sivua. 
Äänikirja 4h 8min, lukija Linda-Maria Roine

Linda-Maria Roineen viime vuonna julkaistu esikoisteos, omaelämäkerta Mercedes Bentso - ei koira muttei mieskään oli yksi parhaita tuona vuonna lukemiani kirjoja. Se oli silmiä avaava ja poisti minut tehokkaasti omasta kuplastani. Kun kirjan kuunteli Roineen itsensä lukemana, se teki tekstistä vieläkin vaikuttavampaa. 

Halusin siis ehdottomasti kuunnella myös Roineen tuoreimman teoksen. Se on tekstikokoelma erilaisista aiheista: rasismista, syrjinnästä ja muista yhteiskunnan epäkohdista, selviämisestä ja selviytymisestä. 

Monet kirjassa käsiteltävistä asioista ovat jo Roineen aiemmasta teoksesta tuttuja, joten aivan samanlaista vaikutusta Mercedes Bentso: totuus ja tunnustus ei minuun tee kuin Roineen esikoisteos. Siitä huolimatta kirja on ehdottomasti lukemisen - tai ennen kaikkea kuuntelemisen arvoinen. 

Roine ei nimittäin pelkää sanoa asioita suoraan, ja se on tämän kokoelman hienous. Totta kai jo pelkästään aiheet ovat tärkeitä, sellaisia, joista pitää puhua, mutta Roineen tapa käsitellä näitä asioita nostaa kirjan omalle tasolleen ja tekee siitä erottuvan. 

Rehellisen ja rohkean Roineen kuunteleminen virkistävää ja onnistuu ajoittain edelleen ravistelemaan, ajoittaisesta tuttuuden tunteesta huolimatta.