Vuoden 2017 parhaat

20.53


Olen taas innostunut lukemisesta. Tai oikeastaan pitäisi ehkä sanoa, että olen taas innostunut lukemisesta enemmän. Olen koko ajan lukenut, ja aina pitänyt lukemisesta, mutta nyt innostus on kasvanut entisestään. 

Tänä vuonna olen lukenut jo kahdeksan kirjaa. Se on minulle todella kova tahti, eikä sama tahti millään pysy koko vuotta, mutta ei sen tarvitsekaan. Olen onnellinen siitä, että taas on tullut luettua. 

Siksi päätin herätellä henkiin myös vuosia vanhan kirjablogini. Aikoinaan tänne ei ilmestynyt kovinkaan montaa tekstiä, mutta jospa nyt muistaisin kirjoitella ajatuksiani ylös säännöllisesti. Blogista on kiva jälkikäteen itsekin käydä katselemassa, mitä sitä oikein on tullut luettua - ja ennen kaikkea: mitä niistä kirjoista oikein ajattelikaan. 

Näin alkuun haluan kuitenkin palata vielä hetkeksi viime vuoteen ja listata parhaat lukemani kirjat viime vuodelta. 

Vuoden 2017 kokonaissaldo oli 35, mikä oli minulle sekin poikkeuksellisen suuri määrä. Valitettavasti työt ja muu elämä haittaa toisinaan lukuharrastusta, kun ei kaikkia öitäkään aina voi käyttää kirjojen sivuille uppoutumiseen. 

1. Luca d'Andrea: Rotko (2017)

Dokumentaristi Jeremiah Salinger muuttaa vaimonsa kotikylään Etelä-Tiroliin ja alkaa sattuman kautta tutkia kolmenkymmenen vuoden takaista raakaa kolmoismurhaa. Rakastin kirjan kuvausta Dolomiiteistä, ja opin siitä paljon uutta. Kirja on erittäin hyvin kirjoitettu ja koukuttava - en meinannut malttaa laskea tätä käsistäni. Tyyliltään Rotko muistutti mielestäni paljon Jöel Dickerin kirjoja. Kirjan loppuratkaisu ei ehkä ollut aivan omaan mieleeni, mutta ei kaikki voikaan olla. 

2. Jöel Dicker: Totuus Harry Quebertin tapauksesta (2014)

Nuori kirjailija potee tyhjän paperin kammoa, ja päätyy samalla selvittelemään murhaa. Kirja käynnistyi hitaasti, mutta se parani koko ajan. Lopulta kirja oli niin kiinnostava, että se piti otteessaan ja laittoi lukemaan sadat sivut lähes samalta istumalta. Loppu oli yllättävä ja tykkäsin kovasti Jöel Dickerin tyylistä.

3. Jojo Moyes: Kerro minulle jotain hyvää (2012)

Jojo Moyes oli minulle täysin uusi tuttavuus, mutta ehdin lukea häneltä vuoden aikana jo kolme kirjaa. Siitä voi siis päätellä, että tykästyin Moyesiin kovasti. Kerro minulle jotain hyvää oli ensimmäinen Moyesilta lukemani kirja. Se kertoo Lousta, joka joutuu henkilökohtaiseksi avustajaksi neliraajahalvaantuneelle miehelle, joka on päättänyt tappaa itsensä puolen vuoden kuluttua. Lou aikoo yrittää kaikkensa, jotta mies ei toteuttaisi päätöstään. Kerro minulle jotain hyvää on mielettömän taitavasti kirjoitettu, koskettava, liikuttava ja surullinenkin. Olen ollut vuosia Cecelia Ahern -fani, mutta irlantilaiskirjailija sai nyt vahvan haastajan.

4. Johanna Sinisalo: Auringon ydin (2014)

Auringon ydin kertoo Suomesta, jonka kehitys on lähtenyt nykyisestä hieman eri suuntaan. Maa on kuin Pohjois-Korea. Alkoholi, tupakka ja kahvi on kielletty, samoin chili, josta on tullut uusi huume. Kirja on todella kummallinen, mutta erittäin hyvä. Juoni on vetävä, ja kirja antaa takuulla ajattelemisen aihetta. Johanna Sinisalo on taitava kirjailija, ja olen pitänyt monista hänen kirjoistaan, mutta tämä saattaa olla niistä jopa paras.

5. Ali Shaw: Tyttö joka muuttui lasiksi (2009)

Luin tämän kirjan ensimmäistä kertaa muutamia vuosia sitten. Silloin se teki lähtemättömän vaikutuksen, joten halusin lukea kirjan nyt uudestaan. Tyttö joka muuttui lasiksi kertoo miehestä, Midaksesta, ja naisesta Idasta, joka on muuttumassa lasiksi. Kuvailisin kirjaa maagiseksi aikuisten saduksi. Rakastan kirjan kaunista kuvailua, ja sen surumielistä tunnelmaa. Toimi edelleen, vaikka yksi lukukerta oli jo takana.
Kirjoitin kirjasta aikoinaan myös blogiin

You Might Also Like

0 comments